Mild zijn voor jezelf

Zelfcompassie Soms heeft ‘compassie’ een negatieve bijklank. In deze blog gaat het over zelfcompassie: positief en krachtig. Kort omschreven kunnen we zelfcompassie begrijpen als mildheid voor jezelf. Het betekent dat je warm en begripvol bent tegen jezelf wanneer je lijdt of wanneer je faalt of je tekort voelt schieten. Dit in plaats van je gevoelens te negeren of jezelf onder te dompelen in zelfkritiek. Het betekent ook de erkenning van de realiteit dat fouten maken, tegenslagen, … een deel zijn van onze menselijke ervaringen. Vanuit zelfcompassie denken en handelen zorgt voor meer emotionele balans, minder stress, minder frustratie. In mijn vorige blog schreef ik over geluk en het doorvoelen van negatieve emoties. Zelfcompassie is hieraan ook gelinkt. Zelfcompassie betekent namelijk dat je negatieve emoties op een gebalanceerde manier benadert, zodat ze niet worden onderdrukt, maar ook niet worden overdreven. Iemand met zelfcompassie is bereid om de eigen negatieve gevoelens en gedachten met openheid en helderheid te bekijken en in een ruimer perspectief te plaatsen.


Zelfcompassie betekent dat je op precies dezelfde manier naar jezelf kijkt (zoals je naar anderen kijkt) als je het moeilijk hebt, als je faalt, of als iets je niet bevalt aan jezelf. Je zegt tegen jezelf: “Dit is iets waar ik het moeilijk mee heb. Hoe kan ik op dit moment het beste mezelf troosten en voor mezelf zorgen?” De voordelen van zelfcompassie zijn onder andere: meer veerkracht, meer positieve emoties, meer zelfrespect, betere zelfzorg, meer verantwoordelijkheid voor eigen gedrag…

Ben jij kritisch en hard voor jezelf? Ben je oordelend en afkeurend tegenover je eigen tekortkomingen? Overheerst het gevoel van totale mislukking als jij ergens in faalt?

Pas dan volgende oefeningen toe of contacteer mij: Stel jezelf compassievolle vragen: - Wat heb ik nu nodig? - Wat zou een lieve, zorgzame vriend(in) tegen mij zeggen in deze situatie? Of omgekeerd: Wat zou ik aan mijn vriend(in) zeggen in deze situatie?

Pas compassievolle taal toe: Vervang ‘moeten’ door ‘toestaan’, ‘aanvaarden’, ‘helpen’… Schrijf een compassiebrief aan jezelf:

Leef je in in een vriend(in), iemand die jou onvoorwaardelijk steunt en aanmoedigt. Schrijf vanuit hem of haar een brief aan jezelf.

Gebaseerd op Elke Geraerts - Het nieuwe mentaal, Wouter De Jong - Mindgym