Stress

Acute en chronische stress Stress is een vorm van spanning. (Lichte) stress an sich is niet negatief. ‘Positieve stress’ stelt jou in staat om alert en vol concentratie tot actie over te gaan. Denk bijvoorbeeld bij positieve stress aan het organiseren van een etentje, een deadline op het werk, een examen, een wedstrijd, een sollicitatiegesprek… Dit noemt men ook eerder ‘zenuwachtigheid’.


Acute stress is normaal en tevens relatief onschadelijk.

Negatieve stress is stress die jou belemmert/verlamd en vindt vooral plaats bij situaties waarvan je het gevoel hebt dat je de controle verliest, bij nieuwe, onbekende (beangstigende?) situaties of waarbij je je eigen kunnen en zelfbeeld in vraag stelt. Of ook simpelweg waarvan de draaglast groter is dan de draagkracht.

Chronische stress is ongezond en kan leiden tot burn-out en heeft te maken met jouw GAS en REM-pedaal (zie vorig blogbericht).

Stressniveau Stress is een interne fysiologische respons. Jij kunt zelf jouw stressniveau reguleren. Dit voonamelijk via jouw gedachten en jouw acties. Een gekende tip is om aandacht te richten op waarover jij controle hebt; stress niet (onnodig) over zaken waar jij geen impact op hebt.

Sommige stress of druk die jij ervaart is ook deels ingebeeld. Dit heeft te maken met de verwachtingen die je voor jezelf voorop houdt; vaak zijn jouw ingebeelde verwachtingen hoger dan de werkelijke verwachtingen. Omgaan met stress De manier waarop jij omgaat met stress kan zeer verschillend zijn van hoe jouw partner, collega, vriendin… dit doet.


Dagelijkse zaken waarmee je aan de slag kan, zijn: slaap, beweging, voeding, zelfzorg, ademhaling, stretchen … Volgende vaardigeden zijn positieve ‘coping’ mechanismes en zijn thema’s die binnen coaching centraal staan: probleemoplossend vermogen, omdenken, mindset, aandachtsmanagement, hartcoherentie, grenzen bewaken … Contacteer mij als je wil gecoacht worden in bovenstaande vaardigheden.